29-05-2018

Tips voor beeldschermwerk

Ook al werk je dan in de sport, je brengt vast heel wat uurtjes door achter je computer. Wie te lang stil zit achter zijn computer kan klachten krijgen. Bij beeldschermwerk is dat een combinatie van repeterende bewegingen (van de vingers) en een gebrek aan lichaamsbeweging. Je houdt je bovenlichaam, nek en schouders namelijk stil. Hierdoor kun je RSI-klachten (repetitive strain injury) krijgen. Dit zijn klachten aan nek, schouder, bovenarm, elleboog, pols of hand. De klachten worden ook wel eens KANS (klachten aan nek en schouder) of ‘muis-arm’ genoemd. Je kunt gelukkig veel doen om je beeldschermwerk gezond uit te voeren en zulke klachten te voorkomen.

12 tips

Er zijn meerdere factoren die je in je werk kunt aanpassen: werktaken, werktijden, werkdruk, werkplek en werkwijze. Hieronder vind je 12 tips die een oplossing kunnen bieden.

1. Je beeldschermwerkplek instellen
De op- en instelmogelijkheden van je stoel, beeldscherm en toetsenbord zijn groot. Door stap voor stap je werkplek in te richten zorg je dat je maximaal van de mogelijkheden gebruik maakt. 

2. Werk afwisselen en pauzes nemen
Beeldschermwerk moet je regelmatig afwisselen met andere werkzaamheden of pauzes. Als je lang achter elkaar, in één houding, beeldschermwerk uitvoert, vermindert de doorbloeding in je armen, handen en vingers. Dit is in combinatie met andere factoren een belangrijke oorzaak van het ontstaan van RSI-klachten. Door onderbreking van beeldschermwerk met andere taken of korte pauzes zorg je ervoor dat de doorbloeding van je spieren weer op gang komt.

3. Voorlichting over beeldschermwerk
Vraag je werkgever om uit te leggen hoe je het beste gebruik kunnen maken van je werkplek en je hulpmiddelen. Zo leer je meer over hoe je je werkplek ergonomisch het best kunt inrichten en waarom dat zo belangrijk is.

4. Oogonderzoek laten verrichten
Als je moeite hebt met scherp stellen van je ogen bij het lezen vanaf je beeldscherm of als je ogen vermoeid zijn na een dag beeldschermwerk is het waarschijnlijk tijd voor een oogonderzoek. Check eerst de instellingen van je werkplek. Je kunt ook oogklachten krijgen als je beeldscherm niet goed is ingesteld. Neem de tijd voor een oogonderzoek. Tijdens zo’n onderzoek kan duidelijk worden of een beeldschermbril een oplossing is.

5. De thuiswerkplek ergonomisch inrichten
Je werkplek op kantoor goed inrichten is belangrijk, maar je zult misschien ook wel eens thuis werken. Ook daar is een goed ergonomisch ingerichte werkplek belangrijk. En let ook thuis op je werkhouding!

6. Ergonomisch met je laptop werken
Terwijl een laptop voor het meenemen ‘handig klein’ is, is het voor je lichaam ‘veel te klein’. Je kunt er veel sneller klachten bij krijgen dan bij een ‘gewone’ computer. Als je veel met je laptop werkt is het daarom belangrijk om ergonomische aanpassingen te doen. Sluit bijvoorbeeld een losse muis en toetsenbord aan op je laptop. Plaats je laptop op een verhoger (laptopstandaard of een andere verhoging). De bovenrand van het scherm moet op ooghoogte komen te staan. Zo kun je met je hoofd rechtop, op je scherm van je laptop kijken.

7. Bewegen
Je werkt in een kantoorfunctie voor een sportorganisatie. In hoeverre ben je eigenlijk zelf bezig met sport? Als je veel achter de computer werkt, is bewegen heel belangrijk. Je zorgt dat je bloeddoorstroming weer goed op gang komt en kunt zo klachten voorkomen.Kies voor een vorm van bewegen op en na je werk die bij je past. Zo heb je goede kans dat het je lukt om er een gewoonte van te maken. Benut de mogelijkheden die je binnen je sportorganisatie hebt. Lunchvoetbal wellicht? Meedoen aan een looptraining?

8. Ergonomisch meubilair aanschaffen
Wordt er nieuw meubilair aangeschaft voor kantoor of wil je meubilair aanschaffen voor je thuiswerkplek? Vraag de leverancier in hoeverre het aangeboden meubilair aan ergonomische normen voldoet. Je kunt ook een proefplaatsing aanvragen en een ergonoom of arbo-adviseur om advies vragen.

9. Je eigen RSI-risico inschatten en beperken
Of je veel of weinig risico hebt om RSI-klachten te krijgen wordt door meerdere factoren bepaald. Bijvoorbeeld wat voor werktijden je hebt, hoe je werkdruk eruit ziet en welke werkwijze je volgt. Om RSI te voorkomen is het nuttig om deze factoren voor je eigen situatie in beeld te hebben. Met die informatie kun je het risico vervolgens voorkomen.

10. Klimaataspecten beheersen
Medewerkers voelen zich in een kantoor met een goed binnenklimaat prettiger en worden minder snel ziek. Voor wie veel stil zit achter zijn computer is het ook belangrijk om het niet te warm en niet te koud te hebben.

11. Kantoorverlichting optimaliseren
Het is belangrijk dat je de tekst op je beeldscherm goed kunt lezen. Bij klachten over slechte verlichting is het raadzaam eerst het verlichtingsniveau te meten; dit kan eenvoudig met een luxmeter. Plaats beeldschermen niet voor een raam, want dan kunnen te grote contrasten ontstaan. Zorg voor helderheidwering zodat het licht dat op de werkplek valt, verminderd
kan worden.

12. Geluidshinder beperken
Om goed je werk te kunnen doen is het belangrijk dat je niet wordt afgeleid door geluid van andere collega’s. Je kunt maatregelen nemen om het geluid te ‘absorberen’ of het geluid
tussen kantoorvertrekken te isoleren en met elkaar goede werkafspraken te maken. 

In de Arbocatalogus in de sport vind je een uitgebreide toelichting per onderdeel. Ook zijn in de bijlagen diverse checklists opgenomen die je kunnen helpen.