15-09-2020

Aanwinst voor de sport: Ismael Caspers

Werkenindesport.nl vraagt in deze rubriek periodiek een ‘nieuwe’ werknemer zich voor te stellen aan zijn of haar sportcollega’s. Ismael Caspers vond zijn baan als marketing en communicatie medewerker bij Handboogsport Nederland via Werkenindesport.nl en startte in juni met zijn nieuwe functie. “Niet opgeven als je resultaat wilt.”

Geluk

Vorig jaar studeerde Ismael in Deventer af in de studie Sportmarketing. Met een diploma vers op zak was het nog niet zo makkelijk om een baan te vinden. “Maar ik heb geluk gehad. Ik heb erg lang gezocht naar een baan en ook gesolliciteerd op functies buiten de sport en niet passend bij mijn opleiding. Maar via Werkenindesport.nl kwam ik de vacature voor marketing en communicatie medewerker bij Handboogsport Nederland tegen. Niet opgeven als je resultaat wilt. Het kostte discipline en doorzettingsvermogen, maar ik heb nu wel de baan die ik ambieer.”

Persoonlijk

Solliciteren in coronatijd was aanpassen. Zowel voor Ismael als voor Arnoud Strijbis, directeur van de bond. “De vacature hebben we vlak voordat Covid-19 uitbrak opengesteld en de eerste selectie konden we nog met collega’s op kantoor doen. We zijn een kleine bond, alle collega’s zijn hierbij betrokken geweest. Het eerste gesprek heeft digitaal plaatsgevonden. Omdat we het heel belangrijk vinden om een klik te hebben met onze toekomstige collega hebben we tot juni moeten wachten tot we een vervolg konden geven aan de sollicitatieprocedure, zodat we persoonlijk kennis konden maken.”

“Ik leg de lat hoog”

“Dat was nog best spannend”, vertelt Ismael. “Ik moest mezelf in een presentatie van maximaal twee sheets voorstellen en vervolgens ook een marketingplan voor de sport presenteren. Ik ben een wereldverbeteraar, maar weet ook dat ik niet de oplossing voor het klimaatprobleem heb. Wat ik wel kan is marketing. Door eerlijkheid en objectiviteit wil ik een positieve bijdrage leveren aan de positionering van de handboogsport in Nederland. Daar komt bij dat ik de lat voor mezelf erg hoog leg: ik wil presteren. Voor mij wordt het de uitdaging om te leren alle ballen in de lucht te houden en hiermee te jongleren plus prioriteiten kunnen stellen en de knopen door hakken. Daarnaast wil ik leren campagne te voeren. Omdat dit mijn eerste baan is heb ik nog geen referentiekader. Ik ben nog zoekende naar wanneer mijn dag geslaagd is.”

Trial and error

“Om de marketingdoelstellingen te behalen is een soort trail en error en daar krijgt Ismael alle ruimte voor. We zijn een kleine organisatie en hebben niet alle kennis in huis, maar moeten de kansen aangrijpen met de handen die we beschikbaar hebben. Daarom proberen we dingen uit. Werkt het, dan is dat winst. Werkt het niet, dan stellen we bij”, aldus Arnoud. Ismael: “Ik ben blij dat ik veel vrijheid heb in het maken van keuzes. Daarbij neem ik ook zelf de verantwoordelijkheid, wat ook erg past binnen deze organisatie. De lijntjes zijn kort met de collega’s, er heerst een open communicatie, ieder neemt zijn verantwoordelijkheid en doet wat gedaan moet worden.”

Ambitie

Handboogsport Nederland heeft mooie ambities voor de komende jaren, waar Ismael mee aan de slag gaat. “We willen groeien in de zichtbaarheid en er liggen voor ons heel veel kansen. Niet alleen via ouders, televisie en vakantie komen mensen met onze sport in aanraking, maar ook de populariteit van games, films en boeken draagt hier aan bij”, legt Arnoud uit. “Op internationaal niveau hoort Nederland tot de absolute top, vorig jaar organiseerden we het WK in de binnenstad van ’s-Hertogenbosch, Nederland wint medailles op internationale kampioenschappen en de sport groeit, vooral onder jongeren.” Ismael sluit hier op aan: “Voor mij als marketeer wordt het de uitdaging om door het vergroten van onze zichtbaarheid meer sponsoren aan ons te verbinden, waardoor we zowel in de breedte als in de top kunnen groeien. Het maken van een strategisch plan en het bepalen van de prioriteiten horen hier ook bij. Er liggen namelijk zoveel kansen, dat we keuzes moeten maken. Hierbij hebben we continue in gedachten: wat is nou goed voor de sporter?”

Vertrouwen

Arnoud heeft alle vertrouwen in Ismael: “Het mooie van een jonge kracht in het team is dat hij van een andere generatie is en daarmee andere inzichten en ervaringen mee brengt. Hij stelt vragen, waardoor we ons realiseren dat niet alles zo vanzelfsprekend is als wij denken. Daarentegen brengt hij zaken in die hij geleerd heeft op school die wij niet kennen. Ik vind het heel erg waardevol om te werken met de jongere generatie”

“Geef starter een kans”

Ismael wil aan werkgevers meegeven om starters op de arbeidsmarkt de kans te geven. “In veel vacatures wordt gevraagd om werkervaring, dan vallen starters al vaak buiten de boot. Geloof in de capaciteiten van mensen, ook zeker als ze wat langer over hun studie gedaan hebben. Vaak spelen persoonlijke omstandigheden mee, maar daardoor beschikt iemand wel over meer zelfkennis en heeft hij of zij een bepaalde ontwikkeling doorgemaakt die van meerwaarde kan zijn voor het bedrijf.”

Jouw verhaal in de spotlight? Heb jij je baan gevonden via Werkendindesport.nl en wil je graag jouw ervaring delen? Stuur dan een mail naar andrea.van.lieshout@sportsmedia.nl, o.v.v. ‘In de spotlight’.