16-05-2018

Zo maak je een goed sollicitatiefilmpje

Je ziet het de laatste tijd op dit platform vaker voorbij komen: een werkgever die je uitnodigt te solliciteren door middel van een filmpje. Maar hoe pak je dat aan?

Voor de een is presenteren zijn lust en zijn leven, de ander ziet zich liefst helemaal niet terug op film en is onzekerder over zijn uiterlijk of stem. Misschien lijkt het voor die eerste groep makkelijker om er uit te springen bij een videosollicitatie, maar dat hoeft helemaal niet zo te zijn. Een werkgever vraagt om een filmpje om een betere indruk van je te krijgen, maar dat wil niet zeggen dat hij op zoek is naar een vlekkeloze tv-persoonlijkheid. Wél moeten je enthousiasme en uitstraling spreken uit het filmpje dat je instuurt.

Waarom een sollicitatiefilmpje of video pitch?

Er wordt wel gezegd dat een beeld meer zegt dan duizend woorden. Maar een minuutje film staat volgens de Brighton School of Business and Management gelijk aan 1,8 miljoen woorden! Een werkgever haalt dus beduidend meer informatie uit jouw filmpje dan uit een brief en cv. We geven je hier tips om tot een krachtig filmpje te komen.

Lees niet je cv voor

Een sollicitatiefilmpje of video-cv is niet bedoeld om je cv voor te lezen. Je cv stuur je vaak mee, of de werkgever kan je profiel bekijken op LinkedIn. Het gaat er juist om je enthousiasme te tonen en duidelijk te maken waarom deze baan en organisatie bij je passen. Laat je enthousiasme en passie voor je vak en de sportsector zien. Het is aan te raden om voor elke vacature waarop je reageert een nieuw filmpje te maken.

Houd het kort

Je filmpje moet kort en krachtig vertellen waarom jij in aanmerking denkt te komen voor de baan. Je presenteert jezelf in een video pitch of elevator pitch. Die laatste term geeft meteen aan hoe lang een filmpje zou moeten duren: niet langer dan een ‘ritje’ in een lift, dus 1 tot hooguit 2 minuten. We kunnen je niet de gouden tip geven over hoe je met je filmpje de aandacht kunt trekken van je werkgever -er zijn duizenden manieren en elke werkgever zoekt iets anders- maar als je een vacature hebt gezien die jou op het lijf geschreven lijkt, gebruik dan de onderstaande tips om die boodschap over te brengen.

Tien tips: horen en zien

Voor je begint met opnemen stel je jezelf twee vragen: wat wil ik laten horen, en wat wil ik laten zien?

Wat wil ik laten horen?

  1. Maak een script. Schrijf op wat je wilt zeggen voor je begint op te nemen. Je komt dan beter tot de kern van wat je wilt zeggen en wat juist overbodig is. Overweeg om het script te maken met behulp van de WOW-HOW-NOW-methode. WOW: doe een intrigerende uitspraak (zelfs een raadselachtige) die maakt dat de werkgever nieuwsgierig naar je wordt. HOW: beantwoord de voornaamste vraag die in de vacature wordt opgeworpen en leg uit hoe je daaraan kunt voldoen. NOW: gebruik storytelling; geef een concreet voorbeeld van een ervaring, klant of project.
  2. Eindig je sollicitatiefilmpje met een uitspraak over wat je wilt bereiken en hoe je wilt inspireren.
  3. Maak dat je uitblinkt bij je toelichting van wat je vaardigheden zijn. Wat maakt jou anders dan anderen?
  4. Lees je woorden niet voor, maar probeer ze uit je hoofd te leren met behulp van steekwoorden. Probeer het persoonlijk en natuurlijk te houden.
  5. Kies een ruimte met weinig of geen achtergrondgeluiden. Je wilt gezien worden maar ook verstaanbaar zijn. Dus vermijd ruimtes waar op de achtergrond gepraat wordt, muziek op staat, waar een echo is of geruis.

Wat wil ik laten zien?

  1. Denk na over je kledingkeuze en uitstraling. Wat past bij deze organisatie? Ga desnoods van tevoren een keer kijken wie er rondlopen en hoe de sfeer is. Maak dat je kleding niet teveel afleidt van je boodschap en dat de aandacht naar jou uitgaat.
  2. Zoek een rustige omgeving zonder rommel op de achtergrond. Liefst schiet je je filmpje bij daglicht. Zorg dat je geen tegenlicht hebt.
  3. Maak contact met de camera alsof je een persoonlijk gesprek hebt. Je praat tegen je toekomstige werkgever, dus die wil je graag in de ogen kunnen kijken. Zet de camera recht voor je neer en ga niet te ver weg zitten of staan.
  4. Oefen! Je hoeft je pitch niet een één take op te nemen. Vraag gerust ook feedback van vrienden en familie op wat eerste opnamen.
  5. Blijf jezelf. Je werkgever zoekt een kandidaat voor een vacature, geen acteur.

Karakter van de sport

Hiervoor staan algemene tips die maken dat je in een filmpje zo goed mogelijk tot je recht komt. In de sport is ‘passie voor sport’ echter nog altijd een veelgevraagde karaktereigenschap. Ook daarbij geldt: houd het persoonlijk en dichtbij jezelf. Ook al pas je dan niet meer alle tips toe, film is natuurlijk bij uitermate geschikt om te laten zien hoe jouw passie voor sport er uit ziet. Overweeg om wat sportattributen in beeld te brengen en aan de hand daarvan je verhaal te doen. Of ga eens op de tribune of in de kleedkamer van je favoriete club filmen. Er zijn ook voorbeelden van mensen die tijdens het sporten opnemen. Probeer het dan bij een kort shot te houden, ter illustratie. Bekijk ter inspiratie ook eens de sollicitatiefilmpjes die je op YouTube kunt vinden. Misschien doe je ideeën op of kun je beter bepalen wat jou wel of niet past. Kom je er nog steeds moeilijk uit, dan kun je ook een professioneel bedrijf inschakelen dat je helpt bij het maken van een goede video-pitch.

Heb je eenmaal een filmpje, stuur dan niet het bestand naar de werkgever, maar zet het op YouTube zodat je alleen de link hoeft te versturen.

Lees ook: KNGU laat sollicitanten zichzelf pitchen

Tot slot: ga experimenteren, maak je eigen verhaal, en we horen -of zien- graag je ervaringen!

Foto: YouTube