05-09-2017

Tien tips voor thuiswerken

Steeds meer Nederlandse werknemers werken (deels) vanuit huis. Hoewel thuiswerken veel voordelen heeft en erg aantrekkelijk klinkt, zijn er ook nadelen. Zo ben je thuis gemakkelijker afgeleid, wat je productiviteit niet ten goede komt. Bovendien is het moeilijker om je werk en privé gescheiden te houden. Het is dan ook belangrijk een goede thuiswerkroutine te ontwikkelen waarmee je het beste uit jezelf haalt. 

Als je wel eens vanuit huis werkt, ondervind je er vast de voordelen van. Zo kun je vaker zelf je uren bepalen, je hebt geen reistijd en werkt in een vertrouwde omgeving. Het geeft je meer flexibiliteit dan werken op kantoor wanneer je bijvoorbeeld ook de zorg voor kinderen op je neemt. Toch raak je thuis ook snel afgeleid en kan het zijn dat je minder productief bent.

Tien tips

Elsevier.nl zette daarom voor alle thuiswerkers tien korte tips op een rij:

  1. Vroeg opstaan: Probeer jezelf te trainen als je problemen hebt met vroeg opstaan. Door telkens je alarm vijf minuten eerder dan normaal te zetten kun je gewend raken aan vroeg ontwaken. Je lichaam zal zich hier snel aan aanpassen.
  2. (Ochtend)routine: Van te voren weten hoe de samenstelling van je dag eruit ziet, helpt de rest van dag op schema te blijven. Begin daarom vanaf de ochtend met kleine routines. Zo behoud je een gezonde balans tussen werk en vrije tijd.
  3. Kleding: Ga gekleed alsof je gewoon de deur zou uitgaan. Normale kleding helpt om in de 'werksfeer' te komen en geeft daarnaast een duidelijke scheidslijn weer tussen werkuren en vrije uren.
  4. Taakvolgorde: Plan de volgorde van je taken goed. Ben je bijvoorbeeld een ochtendmens - en daarom het meest productief voor het middag uur - dan kun je beter de eerste werkuren gebruiken om de belangrijkste taken af te handelen. Weet je dat je beter presteert tegen de avond, plan dan de belangrijkere taken in de middag.
  5. Werkblokken: Het is vrijwel onmogelijk om je concentratie de hele dag op hetzelfde niveau te houden. Je kunt daarom het beste je dag verdelen in blokken van 1 tot 2 uur, met tussendoor pauzes. Door je voor elk blok een doel te stellen, blijf je de hele dag gemotiveerd.
  6. Pauze-planning: Als je van te voren je pauzes inplant, blijven er minder uitvluchten over om je concentratie tijdens het werken te onderbreken. Er zijn apps, zoals TimeOut voor de Mac of SmartBreak voor Windows-computers, die je computer kunnen afsluiten voor een pauzeperiode.
  7. Lunch: Het regelen van een lunch kan veel tijd kosten. Tegen de tijd dat je gegeten hebt is teveel kostbare tijd verloren gegaan. Zorg daarom van te voren voor een gevulde koelkast of kies een plek waar je makkelijk en snel eten kan halen. 
  8. Sporten: Tijdens het thuiswerken is het makkelijk om taken te verschuiven. Het gevaar hiervan is dat een uurtje sporten hier het slachtoffer van kan worden. Leg daarom het moment waarop je wilt gaan sporten van te voren vast.
  9. Omgeving: Een verandering van werkomgeving kan helpen om je energie en concentratie terug te vinden. Een rustig koffietentje of bibliotheek is vaak een goed alternatief voor je thuiswerkplek. Een kort wandelingetje tussen de werkzaamheden door helpt ook om de zinnen te verzetten.
  10. Stop op tijd: Probeer op tijd te stoppen en 'normale' werkuren aan te houden. Als je moe bent aan het einde van de dag of simpelweg niet tevreden met de werkresultaten, kun je beter de volgende dag weer met een fris hoofd opnieuw beginnen.