05-10-2020

Vijf tips: hoe om te gaan met de psychologische impact van corona

De ontwikkelingen rondom het coronavirus hebben een sterke impact op het dagelijks leven. De preventieve maatregelen om de verspreiding tegen te gaanbeperken onze sociale contacten en doorkruisen onze routines. Paul Wyllemanprestatiemanager prestatiegedrag bij NOC*NSF en TeamNL, geeft een aantal adviezen die je kunnen helpen bij het omgaan met de psychologische impact ervan.

1. Kies voor veiligheden blijf goed geïnformeerd 
Kies voor betrouwbare bronnen, zoals het RIVM en NOC*NSF en voor een paar informatiemomenten per dag. 

2. Coach je gedachten en blijf kalm
Een zekere mate van verwarring, ongerustheid en uitstelgedrag is niet vreemd. Zorg ervoor dat je je er niet door laat leiden. Dat kan door je gedachten op een actieve wijze aan te sturen.

3. Normaliseer het nieuwe en maak van de maatregelen jouw dagelijks gedrag 
Om aan te sluiten bij de maatregelen om de verspreiding van het coronavirus tegen te gaan, zal je je dagelijkse gedrag moeten aanpassen. Maak een plan van hoe je de maatregelen in je dagelijkse routine omzet.

4. Zet jouw stip op de horizon en stel (nieuwe) doelen 
Door de coronamaatregelen gaan bij veel mensen bepaalde onderdelen van hun werkzaamheden niet meer door. Vaak moeten de dagelijkse routine en doelen worden bijgestuurd. Het is dan verstandig om met je nabije omgeving te bespreken hoe je jouw dagelijkse routine kan behouden, met de focus op jouw concrete (nieuwe) taken en doelen.

5. Bel elkaar of zoek elkaar online op. Samen staan we sterk! 
De maatregelen leiden ertoe dat je minder fysiek contact kan hebben met de personen die voor jou belangrijk zijn. Dat is even wennen, maar gelukkig kunnen we elkaar bellen of digitaal opzoeken en zo altijd contact houden. Isoleer jezelf niet.

Het gehele artikel van NOC*NSF kun je hier lezen.