03-11-2020

Zo blijf je vitaal aan het werk

De afgelopen jaren heeft de term ‘vitaliteit’ veel aandacht gekregen. Werkgevers investeren steeds meer in de vitaliteit van hun medewerkers, en daarmee in hun duurzame inzetbaarheid: ze zijn beter en langer in staat om mee te groeien met hun bedrijf, functie of takenpakket. Maar wat houdt vitaliteit precies in? En wat heb jij er eigenlijk aan om vitaal te zijn?

 Wat is vitaliteit?

Vitaliteit wordt weleens vergeleken met lichamelijke fitheid, maar het is meer dan dat. Het zegt iets over de kracht en energie waarmee je fysiek, mentaal en emotioneel in het leven staat. Vitaliteit draait om drie kernbegrippen:

  • Energie: hoe energiek voel je je?
  • Motivatie: ben je in staat doelen voor jezelf te stellen én die te halen?
  • Veerkracht: hoe ga je om met ups en downs?

Waarom is vitaliteit belangrijk voor jou?

We hebben het allemaal weleens meegemaakt: vol frisse moed en energie begin je aan een nieuwe baan, maar langzaamaan krijg je het gevoel dat je achter de feiten aanloopt. Bijvoorbeeld doordat je een balans probeert te creëren tussen je werk- en privéleven. Je probeert om te gaan met alles wat jouw levensfase met zich meebrengt – zoals een verandering van gezinssamenstelling of fysieke ongemakken door ouderdom – maar moet je daarnaast volledig op werk kunnen richten. Dit kan flinke spanning opleveren.

Daarom is het belangrijk om je fysieke, emotionele en mentale vrijheid te ontwikkelen. Wil je werken aan je vitaliteit? Dan kun je aan de slag op verschillende vlakken: denk aan mentaal, fysiek, sociaal en spiritueel. Je leefstijl is het makkelijkst om mee te beginnen. Daarmee kun je werken aan je energie, weerbaarheid en motivatie.

Vijf tips om je vitaliteit te verbeteren

1. Eet gezond
Het klinkt cliché, maar het effect van gezonde voeding reikt ver. Wie gezond eet, heeft minder kans op overgewicht, hart- en vaatziekten en depressie. Zo is gezonde voeding een belangrijke basis voor een vitaal leven.

2. Ga stress te lijf
Te veel of langdurige stress is niet goed voor je vitaliteit. Het verhoogt bijvoorbeeld het risico op hartaandoeningen en je geheugen werkt minder goed. Zorg daarom voor voldoende ontspanning in je leven en maak tijd vrij voor dingen die je leuk vindt.

3. Beweeg voldoende
Weinig bewegen en veel zitten verhoogt het risico op obesitas, diabetes, hart- en vaatziekten en depressie. Maar ook je cognitieve prestaties verslechteren als je onvoldoende beweegt. Lichamelijke beweging geeft je energie, werkt motiverend en vergroot je weerbaarheid. Maak dus tijd voor een sport die je leuk vindt of pak wat vaker de fiets.

4. Slaap genoeg
Een goede nachtrust is van belang voor een vitaler bestaan. Probeer op tijd naar bed te gaan en kijk vlak voordat je naar bed gaat niet te veel naar schermen.

5. Maak prioriteiten
Maak een lijstje met jouw zes prioriteiten, en besteed daar je tijd en aandacht aan. Zo krijg je jouw doelen duidelijk voor ogen en ben je gemotiveerder om ze te bereiken. Ook brengt het structuur in je leven.

Rol van je werkgever

Je werkgever speelt een belangrijke rol in jouw vitaliteit en kan jou helpen om gezond te leven. Zo moet hij ervoor zorgen dat je werk niet schadelijk is voor je gezondheid. Daarom werken werkgevers met een Risico-inventarisatie en -evaluatie (RI&E) en een concreet plan van aanpak om gezondheidsrisico’s te signaleren en op te lossen. Daarnaast kan je werkgever stimulansen creëren om gezond te leven. Bijvoorbeeld door verstelbare bureaus te installeren, een centrale waterkoeler te plaatsen of gezonde keuzes aan te bieden in het bedrijfsrestaurant.

Meer weten?

Heb je vragen over vitaliteit of dit artikel? Neem gerust contact op met het Service Center. van De UNie. Ze zijn elke werkdag bereikbaar van 8.00 tot 18.00 uur via sc@unie.nl en 0345 851 963.

Bron: De Unie